Freak Magnets Fem Frågor: F.M.K.

f-m-k-700x466

F.M.K: Nanna Båstrup (Bas & Sång), Cecilia Cresso (Sång & Gitarr), Maria Juntunen (Trummor & Kör)

F.M.K. Köpenhamnsbandet som med förkärlek för garagepunk, new wave och riot grrrl-rörelsen spelat ihop i denna konstellation sedan januari 2015. Nu är de aktuella med nyss släppta EP´n Fck Mrr Kll och i januari 2017 blir det livegig, men innan dess kan ni läsa vad de svarade på Freak Magnets frågor.

1. Vad har ni för bakgrund och hur uppstod bandet?

Cecilia kommer från Göteborg och spelade punk i tonåren i bandet ”Håll Käften Och Var Söt”. Sedan bar det av till Köpenhamn och  Cecilia har sedan dess figurerat i många Köpenhamnsband under åren, bl.a. garagerockarna ”Cherry Overdrive”. Cecilia och Maria träffades i Cherry Overdrive när Maria tog över efter den första trummisen. Efter ett par intensiva år av turnerande och skivinspelningar gick Cherry tjejerna skilda vägar. Maria började spela med bandet ”Nelson Can”, men mellan turnéerna sågs de i replokalen. Cecilia hade under tiden börjat skriva låtar ihop med sin dj-kollega Nanna Båstrup. Cecilia och Nanna hade, kan man säga, upptäckt varandra genom samma stora intresse för garage, new wave och punkmusik. De tre tjejernas kärlek till att experimentera med nya låtar inom dessa genres ledde så småningom till inspelnings-sessions  nere i deras krigsbunker (replokalen) och där tillkom bandnamnet F.M.K. – Fuck Marry Kill.

2. Vilka faktorer har betytt mest för hur ni låter som ni låter?

Skaparvilja, nyfikenhet och leklust är alla nyckelord som har en central roll. Det är intresset och glädjen i att skapa och skriva musik ihop som driver bandet. Vi har haft det kul när vi skrivit sånger ihop och det kan höras i musiken.

3. Ni är ett D.I.Y. band som gör det mesta själva, vilka är för- och nackdelarna med det?

Det är många fördelar:

  • Faktumet att vi har spelat in allt själva, har gett plats till mera skapande – vi har inte haft stress över dyra studiotimmar utan har kunnat ta all den tid vi har behövt till att få sångerna så som vi ville ha dem. Vi har heller inte haft en producent som har polerat soundet – det har blivit rått och opolerat, precis som vi ville ha det. Inspelningarna har tagit längre tid – men vi har haft en frihet som man annars inte har. Oftast har man ju som ett litet band begränsad ekonomi, så allt skall gå fort om man har hyrt in sig i en studio. Det kan det så klart ligga andra fördelar i, men för oss var det skönt att ha gott om tid till dubs av gitarr spår, vokaler, keys  etc.
  • När det går bra för bandet så känns det extra mycket – det är som om man liksom om det är ens lilla hjärtebarn eftersom man har lagt så många timmars arbete på olika plan i projektet.
  • Vi har släppt EP’n på ett litet bolag, Like A Can Of Beans Records. Maria är själv involverad i bolaget, vilket också betyder att vi har haft full kontroll över allt.

Det är så klart nackdelar med att göra det mesta själva:

  • Det tar tid.
  • Det känns extra jobbigt när man får en dålig recension eller dålig feedback- det blir väldigt personligt.
  • Ingen av oss är professionella studietekniker. Cecilia kan ganska mycket, och har bl.a. pluggat studioteknik, men vi kände oss ändå lite begränsade under inspelnings-sessionerna, både p.g.a. begränsad utrustning och att vi inte har lika stor teknisk erfarenhet och kunnande som många professionella producenter och studiotekniker.

4. Berätta om det värsta eller roligaste som hänt er i studion eller på turné?

Den roligaste, eller snarare mest intensiva helg med upp och nergångar var helgen där vi spelade på Roskilde Festivalen. Dagen innan hade vi en 10 timmars session med olika coacher från Karrierekanonen, ett projekt från bl.a. Danmarks Radio som vi blivit utvalda till att deltaga i. Vi hade förberett oss i veckor inför Roskilde giget, och detta var vårt hittills största gig. På dagen innan fick vi först genomgå en coaching-session med en producent som fullständigt dekonstruerade två av låtarna från Roskilde setlistan. Vi skulle stå på en scen framför producenten och spela hans nya input, samtidigt som vi alla tre stod och tänkte på morgondagen och Roskilde giget, och vi tänkte hur i all världen skall vi hinna repa in detta till i morgon??? Till slut kunde Nanna inte hålla sig, slutade upp med att spela och konfronterade producenten och oss i bandet med frågan om det nu inte var bättre att vänta med att ändra sångerna tills efter Roskilde giget – och hon hade självklart helt rätt. Efter lunch samma dag skulle vi till scen-coaching med en annan coach. Vi började med att göra klart för coachen att vi skulle spela på Roskilde dagen efter, och att allt fokus just nu låg på detta. Denna session slutade med att den setlista som vi hade repat i veckor, helt dissekerades, vi fick lagt in ett par nya breaks, och mycket annat i vår performance och i sättet som vi inte hade tänkt på – och det kändes i det hela taget som om vi förmådde att lyfta vår liveshow till en högre nivå. Nu skulle vi bara hinna repa oss in på allt vi lärt på denna korta tid. Vi skulle öppna scenen dagen efter, d.v.s. vi hade “get in” tidig morgon. Vi fick be spelstället som vi var inhyrda på över dagen, om ett par extra timmar – och som tur var så var stället inte bokat till konsert på kvällen. Vi hann med nöd och näppe att repa in allt. Roskilde giget blev vår hittills bästa spelning och vi blev belönade efteråt med champagne och chokladpraliner. Pralinerna var tryckta med bilder av oss själva (jo precis, ganska “corny”). Det var två av de mest intensiva och hektiska dagarna alla i bandet hade upplevt – men det gav en otrolig lyckokänsla efteråt.

5. Hur ser en perfekt spelning med er ut?

En spelning där alla bandmedlemmarna är sammansvetsade och närvarande på scenen. Publiken är tända – och blir ännu mera taggade av vår performance  och vår musik. Ett konstant samspel och energi mellan oss i bandet och samtidigt mellan publiken och bandet är avgörande för en bra spelning.

Vi bad F.M.K. att göra en spellista med musik som inspirerat dem den senaste tiden. I Spotifylistan här bredvid kan ni höra resultatet.

1. Two Seat Bike – DEAP VALLY

2. Lupine Dominus – THEE OH SEES

3. Day Dream For A Friend – JUNIPER RISING

4. The Answer – SAVAGES

5. Having So Much Fun – FAT CREEPS