Freak Magnet Frågar: SECOND SUN

Second Sun Vägg 700x932

Second Sun: David Grannas (Gitarr & Sång), Adam Lindmark (Trummor) Marcus Hedman (Bas) & Jakob Ljungberg (Sång & Gitarr)

SECOND SUN. Ett band som spelar Folk/progrock med stråk av tidig hårdrock och nyligen släppte ”Eländes Elände”, bandets andra album. De bildades i Stockholm men har även rötter i Sandviken och Arvika, och vill man se dem live är det gig i Göteborg och Uppsala inom kort. Här svarar bandets sångare och gitarrist Jakob Ljungberg på våra frågor.

När startade ni bandet?

Från början jammade jag, Marcus, en kille som heter Micael Wennbom och Jonka från Tribulation i replokalen under polishuset i Bromma som Kilroy (mitt gamla garagerockband) och Danger Bird (Marcus gamla garagerockband) hade. Det var runt 2010 vi började ses. Jag spelade mest trummor på den tiden och hade just bestämt mig för att lära mig spela gitarr. Jag och Micael satt och vrålade oss hesa till den där Pentagramsamlingen som kom, First Daze Here, och bestämde att vi skulle ha ett band som lät så, blandat med 16 Horsepower. Höga mål, haha.

2015 Släppte ni ert debutalbum och nyligen släppte ni uppföljaren ”Eländes Elände”. Berätta lite om inspelningen av nya albumet och vilka skillnader man kan höra om man jämför de båda?

Den största skillnaden är att på första skivan spelar jag allt utom synth, som Marcus stod för. Det var ingen egogrej från början utan mest för att vi inte hade några medlemmar, syftet med skivan var att få folk intresserade av att boka oss så att vi var tvungna att bli ett riktigt band, haha. Annars skulle jag säga att den största skillnaden är att vi visste lite mer vad vi höll på med den här senaste gången. Själva tillvägagångssättet är liknande på båda skivorna, vi skriver och repar ett gäng låtar, kanske fyra fem stycken, sedan bokar vi en helg i Bomber & Granat studios och sätter trummor och bas. En tid senare lägger vi gitarr, synth, sång och annat antingen på samma ställe, eller så tar vi det någon annanstans. Senaste skivan lade vi en del med Jacke ifrån Real Tears i Sofia Rydahls replokal i Uppsala och en del i Studio Humbucker med Robert Pehrsson. När vi gjort två sådana vändor bråkar vi om låtordning och mix i några veckor och sedan är skivan klar. Jag tycker det är grymt att dela upp det så man inte måste ha alla detaljer till alla låtar i huvudet samtidigt. Det hade ju varit grymt om vi hade haft en massa pengar och därmed studiotid att leka med, men det har vi inte, och det här sättet funkar fint! Det ska också sägas att på vår senaste skiva bidrar även Sofia med synthar, orgel och sång på hälften av låtarna.

Vad har varit den största utmaningen för er som band hittills?

Hur vi skulle ersätta Sofia när hon valde att hoppa av, men det gick ju bra! Nu låter vi mer som ett klassiskt hårdrocksband, men vem vet? Vi kanske försöker oss på att få in synth och orgelelementen igen, det är ju ändå så vi låter på inspelning. Hade man gått och sett 7th son of a 7th son-turnén och inte fått mäktiga synth-körljud hade ju upplevelsen haltat, så att säga.

Berätta om det värsta eller roligaste som hänt er i studion eller på turné?

När vi skulle dra till Örebro och spela efter jobbet en fredag för några år sedan, glada miner all around – plocka upp Sofia i Årstaberg bara, så blev vi påkörda av en SL-buss! Bildörren böjs bakåt och blir totalt obrukbar, föraren skäller ut chauffören Anton för att han tycker att vi parkerat oansvarigt, Anton skäller tillbaka och vi får ta taxi ut till Arlanda (klockan 16:30 en fredag, alla hyrbilar i stan är upptagna) med alla saker i knät och tetrisa in allt i en hyrbil, och sedan köra i 150 till Örebro för att göra spelningen. Det var ju hemskt och fruktansvärt såklart, men också lite kul i efterhand att känna att man fan klarar av nästan vad som helst bara man jobbar på det.

Ni har varit med ett tag nu och har erfarenhet från flera andra band, (Morbus Chron, Moralens Väktare, Danger Bird, Kilroy, Kraterkraft, Tribulation, Denim Apes, Red Strike, & Undergång) men vad händer strax innan ni kliver upp på en scen? Finns det något som gör er nervösa inför ett gig, eller har ni några tics för er?

Jag är fortfarande jättenervös när jag ska spela gitarr och sjunga och vill helst sitta med gitarren och spela igenom hela setet en gång, annars har vi inte så mycket för oss. Vi har inte särskilt mycket elektronik att oroa oss för, inga intron från mixplats eller liknande (än), det är skönt. Det bästa för psyket är ju helt klart när dagen ’går i ett’ – komma fram, rigga, sätta upp merch, byta strängar, äta, byta om, sitta med gitarren i en och en halv timme och dricka två öl, gå på scen.

Vad har ni för mål och framtidsplaner med Second Sun? 

Göra skivor vi är nöjda med och spela roliga spelningar. Kan vi leva på att spela någon gång hade det varit fett, men vi kommer inte göra sånt vi inte vill för att ta oss dit. Bandet är till för att vi ska må bra och för att göra musik vi gillar.

Har ni något ni vill tillägga?

Jobba mindre, handla mindre, gör nåt du mår bra av.

Vill ni uppleva Second Sun live kan ni göra det här:

8/12 – Sticky Fingers, Göteborg (med Bomber & Helvetets Port)

11/1 – Uppsala (med Rotten Mind & Wheel In The Sky)

Vi bad Second Sun göra en lista med fem låtar som inspirerat dem och vi fick några kommentarer också. I Spotifylistan här intill kan höra låtarna.

1. Morning Born – WOLF PEOPLE

Fantastiskt band, den här skivan (Steeple) är den enskilt största inspirationen för Second Sun. De visade oss att man kunde göra folkrock på 2000-talet utan att varken vara multikulti eller stonerrock.

2. Seven Hundred Elves – STEELEYE SPAN

Engelsk excentricitet i sin bästa form, lagom stelt, jättefint sjunget, mystiskt instrumenterat. Det är så häftigt! Andra låtar som kunde varit på den här platsen: Horslips – Dearg Doom, Fairport Convention – Matty Groves, Jethro Tull – Jack in the Green

3. Lady Fantasy – CAMEL

Skivan som öppnade mina ögon för progrock. Jag hade ju lyssnat på Deep Purple och sånt innan men det här kändes så jävla SMART, jag vet inte varför. Nånting med alla infall och det jättefina ljudlandskapet – flöjt, synth och orglar. Plus att de kan ösa på när så krävs, digga t ex. orgelsolot ca. nio minuter in!

4. Down through the Night – HAWKWIND

Den uppmärksamma lyssnaren har kanske noterat att vi ofta använder oss av den så kallade Hawkwind-ackordföljden, dvs. E-C-D-kanske G-möjligen A, den finns här i sin renaste form! Fantastisk låt och liveskiva.

5. Sweet Viledee – DERVISH

En jättefin låt på en jättefin skiva som influerat mycket. Den irländska och den svenska folkmusiken har alltid varit viktig för vårat melodispråk!

Har ni någon musikvideo?

Ja flera! Den bästa är till låten Vems Fel, den gjorde vi under två hektiska dagar i Göteborg med stjärnan Åse i huvudrollen! En sedelärande historia om ansvaret över saker som drabbar alla men som ingen vill ta i.

Second Sun’s musikvideo till ”Vems Fel”